Interviu Cătălin Chiș, Presedinte al Consiliului de Administratie & Director General LIFE IS HARD | Work Soft
23 decembrie 2021 2021-12-24 12:34Interviu Cătălin Chiș, Presedinte al Consiliului de Administratie & Director General LIFE IS HARD | Work Soft
Interviu Cătălin Chiș, Presedinte al Consiliului de Administratie & Director General LIFE IS HARD | Work Soft
LIH (LIFE IS HARD S.A.) este prima companie românească de software listată la Bursa de Valori București – piața AeRo și are expertiză avansată în dezvoltarea de proiecte de digitalizare pentru companii și comunități.
Performanțele LIFE IS HARD au determinat prezenţa succesivă a companiei în topurile Deloitte CE Technology Fast 50 şi în Top Deloitte FAST 500 EMEA (include Europa, Middle East si Africa) și au adus constant comunității de business din România recunoașteri ale performanțelor în domeniul IT&C, prin nominalizări și premii obținute de LIH la competiții internaționale de top.
1. Ce proiecte aveți pe Smart City și cum vedeți orașul inteligent?
Orașul inteligent înseamnă orașul conectat. Mai multă ușurință în administrarea lui pentru cei care fac managementul orașului, cât și relații eficiente între cetățeni și autorități, indiferent de disponibilitatea fizică a uneia dintre părți. Când mă refer la conectare, însemna tot ce se poate conecta și urmări digital. Întrebarea mea este: oare ce nu se poate urmări, azi?
Câțiva dintre parametrii pe care i-am putea urmări ar fi: comunicarea cu cetățenii, urmărirea transportului (indiferent de natura lui: auto personal, mijloace de transport în comun), sistemele de intervenție rapidă (salvare, poliție, pompieri), controlul utilităților (apă, curent, gaz), controlul aerului etc. Pentru a putea lua decizii rapide, care să vizeze binele colectiv, toate acestea pot fi agregate într-un singur loc – ceea ce ar oferi unei administrații atât imaginea de ansamblu, cât și economia de timp și posibilitatea de reacție rapidă – elemente care ajută la luarea deciziilor.
Suntem încă departe de a avea comunități conectate în sensul tehnic, cel puțin în România, deși unele primării și consilii județene au făcut și continuă să facă eforturi în această direcție.
Peste 50 de UAT-uri din România utilizează aplicația noastră City Health, care facilitează implicarea directă a cetățenilor alături de administrația locală la găsirea de soluții în timp real la problemele locale. În Cluj, peste 350 de locuri de parcare sunt monitorizate prin soluția LIH de smart parking – aplicația City Parking Cluj.
2. Care sunt perspectivele de scalare în anii următori?
Vom crește organic fiecare business în parte și vom contribui la dezvoltare inclusiv prin parteneriate sau achiziții de companii/competențe complementare. Anul viitor vom stabiliza fundamentul, vom crește sănătos, și vom pregăti o nouă etapă de creștere accelerată pentru 2023.
3. Ca o retrospectivă a acestui an care se apropie de final, vă rog să ne spuneți care sunt cele mai importante realizari ale LIH dar și ce nu ați reușit să indepliniți din ceea ce v-ați propus.
În principiu în 2021 am realizat tot ceea ce ne-am propus: preluarea fondului de comerț al Active Power Solutions & TreeComm, achiziția Innobyte, emisiunea de obligațiuni, majorarea de capital cu acțiuni gratuite, implementarea SOP-urilor care se vor finaliza în 2022. O relație mai strânsă cu investitorii și o comunicare mai bună cu aceștia.
Urmează, în 2022/2023, finalizarea mai multor operațiuni începute în 2021, și anume splitarea VN, SOP-urile și trecerea pe REGS în 2023.
Ne bucurăm pentru ceea ce am realizat anul acesta, mai ales ca am onorat toate promisiunile către acționarii LIH. Ne pregătim pentru o nouă etapă de creștere mai departe.
4. Cât de mult business generați de pe clienții internaționali și este creșterea lor o prioritate?
În acest moment, concentrarea noastră este către piața internă, clienții din România având o pondere dominantă în cifra de afaceri LIFE IS HARD. Nu excludem, pe termen mediu, ieșirea pe alte piețe, însă atenția noastră este aici, acum.
5. V-ați gândit la un parteneriat digital cu primăria Cluj pentru debirocratizare pe plan local și ulterior scalare pe plan național?
Obiectivul nostru principal este să contribuim cât de mult putem la a construi o Românie digitală. Avansam în proiectul Smart Territory, pentru Consiliul Județean Cluj și putem folosi proiectele din portofoliul nostru actual ca modele de bună practică, pe care să le replicăm în alte comunități. Vom participa și la alte licitații, în măsura în care suntem invitați, însă lucrurile nu avansează nici atat de natural, nici atat de rapid.
6. Care sunt cele mai importante provocări cu care vă confruntați (Piața, Concurență sau Resursele Umane)?
Cu toate. 🙂 Toate cele de mai sus sunt importante și suntem atenți la ele, deoarece, vorba bătrânilor înțelepți: cand ai una, nu ai alta… Important este cum găsești echilibrul în a integra toate aceste elemente și a le face să se subsumeze obiectivelor setate.
Piața devine tot mai competitivă și apar modele de business noi, oameni care nu au aceleași înțelegeri (unii nu știu ca nu se poate), finanțări tot mai ieftine, mulți bani în zona de risc. Resursa umană foarte bună devine tot mai scumpă, iar oamenii care se misca în zona de confort devin de asemenea scumpi, pentru că piața îi ajută. Așa cum spuneam, este nevoie de echilibru și, uneori, de un pic de magie. 🙂
7. Cum vă pozitionați față de competitorii direcți din piața? Cu ce va deosebiți pentru a vă ține angajați în companie?
Cred ca multe dintre lucrurile pe care le facem le fac majoritatea companiilor, nu reactionam disruptiv în piața. Diferența cred că o face capacitatea fiecărui angajator de a-și păstra echipa motivată, aproape și concentrată pe obiective. Felul în care o echipa implementează și se raportează la client și la nevoile sale este puternic influențată de energia internă și de acel strop de magie pe care îl pui sau nu în ceea ce faci.
8. Care vor fi în anul 2022 principalele direcții de creștere a cifrei de afaceri ale LIH?
Am structurat activitatea firmei pe cateva arii mari de interes, azi, dar și focus pe ziua de maine.
Insurance este zona în care estimăm să creștem semnificativ în 2022, pe toate capitolele (cifră de afaceri, profit, clienți, relevantă în piața).
Pe zona de digitalizare IMM și comunități – suntem cel mai mare partener B2B din industria de telecomunicații pentru Telekom Fix România (achiziționat recent de către Orange România). Vom crește expertiza colegilor noștri din vânzări, astfel încât să vindem soluții tot mai complexe, inclusiv produse Life is Hard. Aici discutam de produse din zona de digitalizare contabilitate, control acces/pontaj, ERP etc.
Ecommerce-ul – zona unde acționăm împreună cu echipa noastră Innobyte Solutions – este, de asemenea, un segment unde ne dorim să creștem accelerat în perioada următoare, inclusiv să ne construim un produs propriu.
În același timp, suntem interesați de a avea noi parteneri care își doresc să crească alături de noi. Îi căutam activ, dar așteptam și propuneri. Zonele de interes sunt cele descrise mai sus, dar și zone noi, precum cybersecurity.
9. Ce părere aveți de tehnologia blockchain și dacă aveți în plan să o integrați în proiectele LIH?
Această tehnologie creează oportunități economico-financiare diverse pentru mulți actori din piața. Unii spun ca ar fi viitorul nostru, alții sunt mai sceptici. Avem câteva idei de posibile integrări, dar în acest moment nu am luat nicio decizie.
10. Privind retrospectiv acest an ce se apropie de final, care au fost realizările LiH de care sunteți foarte mulțumit dar și problemele care au afectat activitatea LiH?
A fost un an provocator. Am avut integrarea cu două alte companii – Active Power Solutions și TreeComm Services, ceea ce a făcut ca LIFE IS HARD să devină o companie complexă, cu trei culturi organizaționale, stiluri de management și înțelegeri diferite.
Am învățat, astfel, că un proces de integrare este un demers complex, delicat și care nu se încheie de azi pe mâine – iar ca dovadă, a fost necesar să alocăm destul de multă energie ca să-l putem parcurge cu bine și să devină un punct forte, nu o vulnerabilitate. Privind în urma, cred ca am reușit să facem bine la nivel de piloni și suntem mult mai antrenați pentru proiecte similare care ar putea urma.
Tot în 2021 am început să ne pregătim strategia de creștere în parteneriatul cu Performia, companie cu activitate în zona financiară. Nu am avansat atât de rapid cum ne-am fi dorit, însă premisele sunt foarte bune, iar în 2022 vom începe să generam valoare mai multă împreună.
Am continuat cu semnarea parteneriatului cu Innobyte, unul dintre cei mai importanți actori în piața din România, în zona magento2. Ne dorim ca, pas cu pas, să devenim unul dintre cei mai importanți actori în zona de ecommerce și să construim un produs nou pentru clienții noștri IMM-urile, ușor de folosit, și accesibil ca preț. Toate acestea sunt subiecte pe care le comunicăm transparent și continuu în piața, astfel încât investitorii, partenerii de business și echipele noastre sa știe cum avansam și să vadă rezultate.
Legat de rezultate, le mulțumesc tuturor coechipierilor mei pentru mobilizarea de anul acesta. Performanțele din 2021 ale tuturor echipelor noastre sunt mai bune decât am promis la început de an și, astfel, am consolidat premisele unei fundații trainice de construcție pentru 2022.
Suntem departe de a ne atinge potențialul maxim și este mult loc de creștere, dat suntem mulțumiți de felul în care ne-am mișcat în 2021. Ne-am sudat mai bine ca echipă și companie, am livrat peste promisiuni și am creat premisele unui 2022 bun.
Întotdeauna se poate mai bine, dar ne bucurăm de progres și mai ales de lucrurile minunate pe care echipa extinsă Life is Hard le-a trăit, înțeles și acumulat împreună. Sunt un asset valoros pentru munca noastră și un pas sănătos pentru ceea ce construim pe termen mediu și lung. Vom veni cu bugetul pentru 2022 foarte curând și vom puncta, astfel, și obiectele concrete pe care ni le asumăm mai departe.
11. Ați avut de-a lungul timpului un interes ridicat pentru accesarea fondurilor europene. Aveți proiecte viitoare la care lucrați deja?
În acest moment, derulăm deja un proiect mare pe care îl dezvoltăm cu fonduri europene: Modele computaţionale bazate pe big data şi analiza predictivă a datelor pentru optimizarea și automatizarea distribuției de produse de asigurare prin platforma 24Broker.ro. Scanăm constant oportunitățile de acest fel, astfel încât să punem în valoare la maxim competențele echipei și să se vadă în proiecte la un standard ridicat, cu potențial de generare de business.
12. Aveți planuri de e extindere a platformei 24 broker și în alte tari? Cât de ușoară ar fi implementarea și ce impedimente sunt?
Avem intenția să construim în jurul 24broker.ro, noi și împreună cu partenerii noștri (brokeri, asiguratori, companii de tehnologie etc), un ecosistem valoros pentru industria de asigurări din România. Ne uităm și la scalarea internațională și avem deja cateva parteneriate/clienți, respectiv demersuri care avansează pe mai multe piețe (Bulgaria, Ungaria, Polonia). Cat e de ușor? Mai deloc, e al naibii de greu să construiești, iar uneori seamănă cu povestea meșterului Manole, deoarece e nevoie de multă determinare, sacrificiu și un dram de nebunie a unora care chiar cred ca pot să facă ceva, dincolo de înțelegerea lor personală, de moment. Sunt multe impedimente, de ordin legislativ, tehnologic, cultural, financiar, dar sunt convins ca în perioada următoare vom construi frumos și cu impact pe zona aceasta.
Acest Buletin informativ are doar scop informativ și nu constituie, în mod explicit sau implicit, nicio furnizare de servicii sau produse de către MaiorArmy.ro. Investitorii ar trebui să stabilească singuri dacă un anumit serviciu sau produs este potrivit pentru nevoile lor de investiții sau ar trebui să solicite astfel de sfaturi profesionale pentru situația lor particulară. Tot conținutul este original și a fost cercetat și produs de MaiorArmy.ro , cu excepția cazului în care se prevede altfel. Nicio parte a conținutului nu poate fi reprodusă sub nicio formă sau menționată în nicio altă publicație, fără permisiunea expresă scrisă a MaiorArmy.ro. Toate declarațiile făcute cu privire la companii, titluri de valoare sau alte informații financiare conținute în conținutul sau articolele referitoare la MaiorArmy.ro sunt strict credințe și puncte de vedere deținute de MaiorArmy.ro și nu sunt aprobări ale vreunei companii sau titluri de valoare sau recomandări pentru cumpărarea sau vânzarea de titluri de valoare. Vizitând și / sau utilizând în orice alt mod site-ul web MaiorArmy.ro, indicați că înțelegeți și acceptați condițiile de utilizare prevăzute pe site și sunteți de acord să fiți obligați de aceștia. Dacă nu sunteți de acord cu condițiile de utilizare a site-ului web, vă rugăm să nu accesați site-ul sau niciun fel de pagini ale acestuia. Orice descriere, referințe sau linkuri către alte produse, publicații sau servicii nu constituie o aprobare, autorizare, sponsorizare sau afiliere cu MaiorArmy.ro cu privire la orice site conectat sau sponsorul acestuia, cu excepția cazului în care este specificat în mod expres de MaiorArmy.ro. Orice astfel de informații, produse sau site-uri nu au fost neapărat revizuite de MaiorArmy.ro și sunt furnizate sau întreținute de terți asupra cărora MaiorArmy.ro nu exercită niciun control. MaiorArmy.ro își declină în mod expres orice responsabilitate pentru conținut, acuratețea informațiilor și / sau calitatea produselor sau serviciilor furnizate de către aceste site-uri terțe sau promovate de acestea.