Toate categoriile Acțiuni BVB Acțiuni internaționale Analiză tehnică Cryptocurrency ETF-uri & Fonduri de investiții Imobiliare Interviuri Jurnal de investiții Mărfuri & Metale prețioase Mindset Obligațiuni & Titluri de stat

Criza cipurilor va afecta industria auto și anul viitor – NIO livrează în octombrie cu 65% mai puține mașini decât în septembrie

Criza cipurilor va afecta industria auto și anul viitor – NIO livrează în octombrie cu 65% mai puține mașini decât în septembrie

Criza cipurilor de siliciu continuă, analiștii fiind de părere că, și în situația în care producția de cipuri își va reveni la normal, va dura mai mult pentru producția de automobile să recupereze întârzierile. Motivele țin de necesitatea ca producătorii auto să-și refacă stocurile epuizate, precum și de creșterea numărului de cipuri necesare pentru mașinile inteligente. Deocamdată, lipsa cipurilor a forțat fabricile de automobile din întreaga lume să încetinească sau să oprească producția, cu o excepție notabilă: Tesla.

Producția de autoturisme din România a scăzut în septembrie la 29.077 de unități, de la 57.846 în aceeași lună a anului trecut. Această scădere se datorează lipsei cipurilor, care a obligat cel mai mare producător local, Dacia, parte a grupului Renault (RNL), să oprească producția timp de șapte zile. Oprirea producției a continuat și în octombrie. De asemenea, lipsa componentelor a forțat Dacia să livreze în Franța mașini fără închidere centralizată care vor fi montate ulterior, dacă va fi necesar.   

Volkswagen (VWAGY), cel mai mare producător auto european, și-a văzut în trimestrul al treilea operațiunile afectate de “blocajele globale din domeniul semiconductorilor”, obligându-l să întrerupă producția la unele dintre uzinele sale din cauza lipsei de componente. Livrările de vehicule au scăzut cu 24%, în timp ce cererea de pe piața chineză, piață cheie pentru grup, “nu a putut fi satisfăcută nici ea”, a precizat VW. Veniturile grupului au scăzut cu 12%, la 2,8 miliarde de euro (3,2 miliarde de dolari) în ultimul trimestru. În schimb, profitul net a crescut cu 5,6%, la 2,9 miliarde de euro, datorită cererii puternice combinată cu o ofertă insuficientă, care a dus la lipsa discounturilor și la creșterea prețurilor.

General Motors (GM) – proprietarul unor mărci precum Chevrolet, Cadillac și GMC, compania Ford (F) și grupul Stellantis – proprietarul Fiat-Chrysler și Peugeot-Citroen – s-au confruntat cu o situație similară, scăderi de producție din cauza lipsei de cipuri. Pentru a satisface cererea, producătorii de automobile renunță la anumite funcționalități din dotarea mașinilor lor, unele permanent, altele urmând să fie montate ulterior, atunci când cipurile vor fi disponibile.

La fel ca VW, Stellantis a raportat o scădere a producției de aproximativ 600.000 de vehicule în ultimul trimestru, ceea ce a condus la o scădere cu 27% a livrărilor. “Penuria a fost ușor mai mare decât ne așteptam în august”, a recunoscut directorul financiar al Stellantis, Richard Palmer. Volkswagen a avut o scădere a livrărilor către clienți de 24%, vânzările Ford au scăzut cu 27%, iar cele ale GM cu aproape o treime.

Toyota (TM), cel mai mare producător auto la nivel mondial, va reduce pentru a treia oară producția globală de automobile în noiembrie, dar firma se așteaptă totusi să aibă cea mai productivă lună noiembrie din istorie. De asemenea, se așteaptă ca producția să se redreseze începând cu luna decembrie, deși proiectează închiderea în noiembrie a șase din cele 28 de linii de producție ale sale, inclusiv patru din Japonia. Toyota a redus anterior producția cu 40% în septembrie din cauza penuriei globale de semiconductori și a impactului Covid-19 în Asia.

Spre deosebire de constructorii auto tradiționali, nevoiți să oprească producția din cauza lipsei de piese, Tesla (TSLA)funcționează practic la capacitate maximă. Compania a livrat 241.300 de vehicule electrice în al treilea trimestru din 2021, în creștere cu aproximativ 73% față de al treilea trimestru din 2020, și a înregistrat profituri record. Cu toate că a avut și livrări întârziate, Tesla a reușit să depășească criza cipurilor, deoarece vehiculele sale folosesc mai puține piese și cipuri. Mai mult, Tesla a reușit să se adapteze prin rescrierea software-ului pentru a utiliza mai multe tipuri de cipuri care erau disponibile. De asemenea, deși este cea mai valoroasă companie auto, ajungând recent la o valoare de piață de peste o mie de miliarde de dolari, producția Tesla este mult mai mică decât a celorlalți producători de automobile, ceea ce face mai ușor și mai profitabil pentru fabricile de cipuri să furnizeze produsele lor către companie.

În ceea ce privește fabricile de cipuri, oferta publică inițială a GlobalFoundries (GFS) a strâns 2,6 miliarde de dolari, ceea ce face ca listarea acesteia să fie a treia cea mai mare de pe o bursă americană din acest an. Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSM), cel mai mare producător de cipuri din lume, plănuiește să construiască o fabrică în Japonia, care ar urma să înceapă producția în 2024, ca parte a unui efort global mai amplu al producătorului de cipuri, în condițiile în care guvernele din întreaga lume solicită ca producția de semiconductori să fie adusă mai aproape de casă din motive economice și de securitate națională. Compania a estimat că, pe tot parcursul anului 2022, oferta de cipuri va fi în continuare restrânsă.   

Cum va evolua criza cipurilor? Unii consultanți consideră că deficitul de cipuri va bloca producția a 7,7 milioane de vehicule, ceea ce va duce la nivel global la pierderi de venituri de 180 de miliarde de euro în acest an. Constructorii auto sunt încrezători că această criză se va atenua cu timpul. Directorul general al GM, Mary Barra, a declarat că a observat o îmbunătățire a producției de semiconductori, ceea ce va duce la o ofertă mai puternică în trimestrul al patrulea și în primul trimestru al anului viitor.

Industria a “trecut prin ce a fost mai rău” în criza cipurilor, crede directorul general al Volkswagen, Herbert Diess, care a prezis că situația se va îmbunătăți în trimestrul al patrulea, dar “constrângerile” vor continua până în 2022. Construirea de capacități pentru a satisface cererea mai mare pentru vehiculele grupului va “lua timp”, a spus Diess, precizând că și numărul de semiconductori folosit la automobile a crescut cu șapte procente pe an.

_

Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în zona de Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

Despre eToro Group

eToro este o platformă de investiții cu active multiple ce permite oamenilor să își dezvolte cunoștințele și să-și crească veniturile ca parte a unei comunități globale de investitori de succes. Compania a fost fondată în 2007 cu misiunea de a face accesibile piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 23 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

Atenționare privind exonerarea de răspundere

Această comunicare este doar în scopuri de informare și educație și nu trebuie luată drept sfat pentru investiții sau recomandare personală, ofertă sau solicitare de a cumpăra sau vinde orice instrumente financiare. Acest material a fost pregătit fără a ține cont de vreun obiectiv de investiții anume al destinatarului sau de situația sa financiară și nu a fost pregătit în conformitate cu cerințele legale și de reglementare pentru promovarea cercetărilor independente. Orice referință la performanțele trecute sau viitoare ale unui instrument financiar, indice sau produs de investiții complex nu sunt și nu trebuie considerate a fi un indicator sigur pentru rezultate viitoare. eToro nu își asumă nicio răspundere că informațiile incluse în acest raport sunt în totalitate corecte și complete.

Puteti investi la bursa prin platformele:

Recomandare: Nu uitati sa aveti un portofoliu diversificat pentru a fi protejat in caz de situatii mai putin placute in cazul unora dintre investitiile din portofoliu!


Disclaimer: Nu sunt un analist financiar, consultant si nici broker. Iti voi oferii ajutorul prin prisma experientei personale pe portofoliul propriu de investitor si nu de povestitor. Ceea ce vei decide sa faci in urma discutiei cu mine, este strict responsabilitatea ta. In momentul in care vei lua decizia sa investesti, iti voi recomanda si o lista de brokeri autorizati cu care vei putea discuta si incepe deschiderea contului de tranzactionare.

Share:

NOUTĂȚI

BROKERI RECOMANDAȚI

Acest Buletin informativ are doar scop informativ și nu constituie, în mod explicit sau implicit, nicio furnizare de servicii sau produse de către MaiorArmy.ro. Investitorii ar trebui să stabilească singuri dacă un anumit serviciu sau produs este potrivit pentru nevoile lor de investiții sau ar trebui să solicite astfel de sfaturi profesionale pentru situația lor particulară. Tot conținutul este original și a fost cercetat și produs de MaiorArmy.ro , cu excepția cazului în care se prevede altfel. Nicio parte a conținutului nu poate fi reprodusă sub nicio formă sau menționată în nicio altă publicație, fără permisiunea expresă scrisă a MaiorArmy.ro. Toate declarațiile făcute cu privire la companii, titluri de valoare sau alte informații financiare conținute în conținutul sau articolele referitoare la MaiorArmy.ro sunt strict credințe și puncte de vedere deținute de MaiorArmy.ro și nu sunt aprobări ale vreunei companii sau titluri de valoare sau recomandări pentru cumpărarea sau vânzarea de titluri de valoare. Vizitând și / sau utilizând în orice alt mod site-ul web MaiorArmy.ro, indicați că înțelegeți și acceptați condițiile de utilizare prevăzute pe site și sunteți de acord să fiți obligați de aceștia. Dacă nu sunteți de acord cu condițiile de utilizare a site-ului web, vă rugăm să nu accesați site-ul sau niciun fel de pagini ale acestuia. Orice descriere, referințe sau linkuri către alte produse, publicații sau servicii nu constituie o aprobare, autorizare, sponsorizare sau afiliere cu MaiorArmy.ro cu privire la orice site conectat sau sponsorul acestuia, cu excepția cazului în care este specificat în mod expres de MaiorArmy.ro. Orice astfel de informații, produse sau site-uri nu au fost neapărat revizuite de MaiorArmy.ro și sunt furnizate sau întreținute de terți asupra cărora MaiorArmy.ro nu exercită niciun control. MaiorArmy.ro își declină în mod expres orice responsabilitate pentru conținut, acuratețea informațiilor și / sau calitatea produselor sau serviciilor furnizate de către aceste site-uri terțe sau promovate de acestea.